Carnaval  

Tips

Ben jij aan het PowerSlimmen maar wil je Carnaval écht niet missen?  Dat wil niet zeggen dat je daardoor geen leuke carnaval kunt hebben, maar als PowerSlimmer zul je wat meer moeten opletten. Hoe pak je dit aan? Ik heb een aantal tips om je voor te bereiden op het gezelligste en gekste feest van het jaar.

Doe op tijd boodschappen

Bereid het weekend goed voor, door in de week daarvoor al boodschappen te gaan doen. Maak een lijstje met wat je allemaal nodig hebt voor komend weekend en de dagen erna. Neem je dagen door en bedenk per eetmoment of je thuis bent of niet en wat je dan zou willen eten. Maak dus een (globale) planning en zorg dat je voldoende gezonde en geschikte voeding in huis hebt. Zo voorkom je dat je zwicht voor verleidingen en op deze manier kun je beter met moeilijke momenten omgaan. Dit klinkt misschien als een boel werk, maar het werkt wel. Plan dus vandaag of morgen ergens een half uurtje vrij om alvast je lijstje te maken en hoe deze dagen voor jou ongeveer uit gaan zien. 

 

Zorg dat je voldoende PowerSlim producten hebt ingeslagen

Zorg dat je de PowerSlim producten die je wil, in huis hebt. Denk er vast over na of je veel op pad bent of niet. Ben je veel buiten de deur, dan is het handig om veel producten te kiezen die je makkelijk in je tas of outfit kunt stoppen en die geen voorbereiding nodig hebben. Denk aan repen, smoothies, koeken, wafels of de melk chocolade chunk enz. Wellicht moet je ook buiten de deur lunchen? Dan beiden de broodproducten een uitkomst. Denk aan een croissantje, meerzadenbolletje, sesam lijnzaadbrood of het witbrood. Doe er je favoriete beleg op en neem wat snackgroente mee in een bakje of zakje.

Bereid je maaltijden voor.

Doordat je in de dagen ervoor al een (globale) planning hebt gemaakt, weet je al een beetje waar je tijdens de carnaval terecht gaat komen. Is het bijvoorbeeld al bekend waar jullie optocht gaan kijken? Als je bij iemand thuis gaat kijken, kun je vaak niet mee doen met het eten. Dit kan dan voor een moeilijk zorgen. Hoe pak je dit aan? Als je op de route woont, kun je voorstellen om bij je thuis dit jaar te komen kijken. Maak dan een lekkere pan soep voor iedereen, die ook geschikt is voor de fase die jij volgt. Bijvoorbeeld een courgettesoep of pittige tomatensoepDaarnaast eet je bijvoorbeeld een lekker meerzaden bolletje met kipfilet, rosbief of een eitje. 

Ben je ook tijdens de avonduren weg? Als je de mogelijkheid hebt ga dan even snel naar huis om te eten, als de rest naar de snackbar op hun bestelling aan het wachten is. Mits je inde buurt woont natuurlijk. Mocht je de mogelijkheid hebben om wat eten mee te nemen in een rugzak of tas, dan is iets makkelijks als een wrap, sandwich of een blini een goed alternatief. Wat cellofaan eromheen en je kan hem makkelijk in je tas stoppen. Beland je toch in de snackbar na een dagje feesten? Dan heb je vaak ontzettende honger en wordt het echt moeilijk om de verleiding te weerstaan. Er zijn echter wel keuzes in een snackbar of shoarmatent waarmee je in ketose kunt blijven. Kies shoarma of gyros, een gehaktbal, gehaktstaaf of frikadel en laat natuurlijk de friet en broodjes achterwege. Als je niet zonder saus kunt, ga dan voor een beetje mayonaise of knoflooksaus (maximaal 1 eetlepel), maar géén satésaus, ketchup, curry of andere rode saus. 

Alcohol

Carnaval en alcohol zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar alcohol en PowerSlim is geen goede combinatie. Er zijn een aantal redenen waarom alcohol en afvallen niet goed samengaan. Om te beginnen wordt alcohol van alle vier de stoffen (eiwitten, vetten, koolhydraten en alcohol) die energie leveren, het eerste door je lichaam verbrand. Pas op het moment dat alle alcohol is opgebruikt, kan je lichaam weer andere stoffen zoals vet gaan verbranden. Alcohol remt dus je vetverbranding. Normaal gesproken  worden eerst koolhydraten verbrand en dan pas de vetten. Als je dus alcohol hebt gedronken is dit een extra obstakel voor je vetverbranding. De volgorde van verbranding wordt dan namelijk: alcohol, koolhydraten, vet. Eiwitten worden in de regel niet verbrand, want dit is een bouwstof. Het allerbeste is natuurlijke het beste om helemaal geen alcohol te drinken. Wil je toch wat drinken én in ketose blijven? (let op je blijft wel in ketose, maar je verbrand geen vet omdat de alcohol eerst moet worden afgebroken. Tevens krijg je een hoop extra calorieën binnen. Bedenk dus goed of je dit ervoor over hebt of niet).

Wil je toch alcohol drinken? Kies dan het liefst voor drankjes met zo min mogelijk koolhydraten:

  • droge witte wijn,
  • prosecco
  • cava
  • jonge jenever
  • witte wodka puur of met cola light
  • bacardi puur of met cola light.
  • Andere alcoholische dranken bevatten naast alcohol ook suiker en dat is funest voor je resultaat.

Is bier voor jou onlosmakelijk verbonden met Carnaval? Vraag de barman om een spa-vla, dit is half bier, half spa rood. Dat scheelt de helft. Neem na ieder drankje een glas water of spa rood. Dit om de afvalstoffen beter te kunnen afvoeren. Ook de volgende ochtend is het belangrijk om voldoende water te blijven drinken.

Let op: als je aan het PowerSlimmen bent dan tikt de alcohol een stuk sneller aan! 

Dansen

“Zak eens lekker door, zak eens lekker door, da’s goed voor de lijn.” Dans en hos volop, zo verbrand je die extra calorieën en alcohol zo snel mogelijk weer.

Stevig ontbijt

Heb je na een avondje stappen zin in een stevig ontbijt? Twee gebakken eieren met bijvoorbeeld champignons en tomaat is dan het ideale (anti-kater) ontbijt. Een beetje te heftig in de ochtend? Maak dan makkelijk en snel een lekkere, frisse shake van het PowerSlim dessert aardbei en jij kan er weer tegenaan!

Fijne Carnaval!   

Sluit Menu
error: Content is protected !!