Gourmet tips

Een avondje verantwoord gourmetten doe je zo!

Hier een paar tips

  • Koop geen kant-en-klare gourmet schotels

In kant-en-klare gourmetschotels zitten vaak de vettere vleessoorten met marinades en paneermeel. Je kan beter voor losse vlees-en visverpakkingen kiezen en het vlees of de vis dan zelf in stukjes snijden. Let er wel op dat je kiest voor de magere vleessoorten, zoals bijvoorbeeld biefstuk, varkenshaas en kipfilet.

Tip: maak spiesjes van stukjes kip of scampi’s/gepelde garnalen op een satéprikker

Tip: pak wat mager rundergehakt, kruid dit en laat de kinderen van te voren kleine hamburgers maken

  • Zorg voor diverse groenten op tafel

In gourmet pannetjes kan je ook prima groenten bakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan champignons, paprika, tomaat, prei, courgette en aubergine. Kies ook voor wat snackgroenten op tafel, zoals komkommer, paprika, wortel en tomaatjes. Zo voorkom je dat je, terwijl je wacht totdat je vlees of vis gaar is, vergrijpt aan het stokbrood met kruidenboter.

Tip: Een lekkere dip voor bij de snackgroenten is ook zo gemaakt. Bijvoorbeeld pesto, hummus of tzatziki

  • Een ei hoort erbij

Kluts een paar eieren om zelf een omeletje te maken in je pannetje.

Tip: bak eerst wat groenten in je pannetje en giet er dan wat geklutst ei overheen en je hebt in een handomdraai een heerlijk groente omelet

  • Zet een lekkere salade op tafel

Maak een lekkere salade voor het gehele gezin. Bijvoorbeeld een rauwkostsalade, een waldorfsalade of een salade van gegrilde groenten. Groenten zitten boordevol en dragen bij aan een verzadigd gevoel, waardoor je minder eet van al het andere lekkers.

  • Maak eens je eigen sausjes

Pas op met kant-en-klare sauzen. Deze bevatten meestal onnodig veel calorieën, suiker, zout en vet. Je kan makkelijk je eigen tzatziki maken van Griekse yoghurt 0% vet, geraspte komkommer, knoflook en wat peper en zout. Of maak een lekkere saus van mayonaise, mosterd, olijfolie, citroensap en peper en zout. Ook het recept voor de avocado salsa van PowerSlim

Tip: kies liever voor de witte sauzen als je op je koolhydraten let. Rode sauzen bevatten namelijk meer suikers dan de witte sauzen.

  • Wees zuinig met de hoeveelheid vet.

De meeste gourmetstellen hebben een goede antiaanbaklaag, waardoor een klein beetje vloeibare boter of olie genoeg is. Vaak is een beetje boter of olie bij de eerste keer bakken voldoende en hoef je daarna niks meer toe te voegen.

  • Wel of geen brood?

Zelf vind ik het altijd zo zonde om veel brood te eten tijdens het gourmetten. Je zit dan namelijk al snel vol, waardoor je niks meer kan eten van al het gezonde lekkers op tafel. Wil je toch brood eten, kies dan voor de volkoren varianten.

  • Wees zuinig met alcohol

Ook wordt er tijdens de feestdagen vaker alcohol gedronken. Alcoholische drankjes bevatten echter veel calorieën. Zet daarom ook altijd wat water op tafel. Lekker verfrissend is om je water een smaakje te geven door wat fruit en/of munt toe te voegen. Komkommer toevoegen vind ik zelf ook altijd erg lekker

Sluit Menu
error: Content is protected !!