Je buik vol van buikvet

Wil je je (weer) prettig voelen in je eigen lichaam, dat je favoriete kleding weer past en je daardoor meer zelfvertrouwen hebt? Dan kunnen dit redenen zijn dat je buikvet wilt verliezen. Maar naast persoonlijke motieven waarom iemand buikvet wil verliezen, brengt een te veel aan buikvet ook gezondheidsrisico’s met zich mee.

Iedereen heeft buikvet, ook mensen met een wasbordje. Wist je trouwens dat er twee soorten buikvet bestaan:

  1. Vet dat op je buik zit (tussen je huid en je spieren); dit vet is zacht en kan je vastpakken.
  2. Vet in je buik, om je organen heen (orgaanvet): dit vet zit rondom je lever, hart, maag en longen. Het orgaan vet dient als bescherming van je organen (om schokken van buitenaf op te vangen) en is nodig om hormonen te kunnen maken.

Te veel buikvet brengt echter de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee. Denk hierbij aan te hoge cholesterol waardes, een te hoge bloedruk, meer kans op hart en vaatzieken, kanker en diabetes. Ook slanke mensen met te veel orgaanvet hebben een verhoogd risico op deze aandoeningen.

Hoe weet je nu of je te veel buikvet hebt?

  • Allereerst door je buikomvang te meten.

Mannen: een gezonde buikomvang tot 94 cm. Meer dan 94 cm betekent dat er sprake is van vetophoping rondom de organen en bij een buikomvang van meer dan 102 cm is er sprake van ernstig overgewicht

Vrouwen: een gezonde buikomvang tot 80 cm. Meer dan 80 cm betekent vetophoping rondom de organen en bij een buikomvang van meer de 88 cm is er sprake van ernstig overgewicht en een hoog gezondheidsrisico.

Vaak berekenen mensen alleen hun BMI. Dit vertelt je of je een gezond gewicht hebt in relatie tot je lengte, maar een gezond BMI zegt niet alles. Twee personen met hetzelfde gewicht en BMI kunnen namelijk elk een andere hoeveelheid vet- en spiermassa hebben. Je kan dus een gezond gewicht (BMI) hebben, maar toch een verhoogd gezondheidsrisico. Dit wordt dan vooral veroorzaakt door een te veel aan buikvet. Te veel buikvet vormt zelfs een hoger gezondheidsrisico dan een te hoog BMI.

  • Daarnaast kun je ook bij SlimFoodz® een lichaamsanalyse laten uitvoeren om je vetpercentage en hoeveelheid orgaanvet te bepalen. Zo krijg je een nog beter beeld van mogelijke gezondheidsrisico’s.

 

De oorzaken van te veel buikvet

Zodra je meer calorieën eet dan je verbruikt ga je vet opslaan. Waar je dit opslaat is voor een gedeelte genetisch bepaalt, maar niet voor 100%.  Je hebt zelf dus ook invloed op het feit of je meer buikvet krijgt of dat je het verliest.

Oorzaak 1: Te veel calorieën

Als je wilt afvallen (in het algemeen) is het belangrijk dat je meer calorieën verbruikt dan dat je eet. Je lichaam wordt dan namelijk gedwongen om je vetreserves aan te spreken, dus ook je buikvet.

Dit kan op twee manieren:

  1. Minder calorieën binnen krijgen (door aanpassen voedingspatroon)
  2. Meer calorieën verbranden door meer te gaan bewegen.

Om buikvet kwijt te raken moet je niet minder gaan eten, maar ánders. Het is dus belangrijk om de juiste voeding te eten, want of je aankomt of afvalt wordt voor 80% door voeding bepaald en voor 20 % door sport en bewegen. De meeste winst is dus te behalen met de juiste voeding.

Een koolhydraatarm voedingspatroon is het meest effectief bij het verliezen van buikvet. Door minder koolhydraten te eten en meer eiwitten, gezonde vetten en groentes, activeer je de vetverbranding (waardoor je een plattere buik krijgt) en heb je langer een verzadigd gevoel. Hierdoor zul je ook over de hele dag minder calorieën binnen krijgen.

Allereerst moet je vooral stoppen met het eten van ‘snelle’ koolhydraten. Denk hierbij aan snoep, koek, witbrood, witte pasta, witte rijst, chips, ijs, muesli, yoghurtdrink enz. Deze koolhydraten bevatten veel geraffineerde suikers, welke ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Als reactie hierop gaat je lichaam ineens heel veel van het hormoon, insuline produceren. Insuline zorgt ervoor dat de suikers snel worden opgenomen in je cellen en je een forse daling van je bloedsuikerspiegel krijgt. Hierdoor krijg je weer honger en vooral veel meer behoefte aan zoetigheid. Geef je hieraan toe, dan begint het hele proces weer van vooraf aan.

Insuline is dus het hormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam vet gaat opslaan en gaat stoppen met het verbranden van vet. En dat wil je niet!

Kies liever voor ‘langzame’ (complexe) koolhydraten. Denk hierbij aan peulvruchten, groenten, fruit, havermout, zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel, volkorenbrood en volkorenpasta. Deze laten je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen, waardoor je lichaam ook minder insuline aanmaakt en dus je vetverbranding niet geremd wordt. Daarnaast bevatten producten met langzame koolhydraten ook veel vezels, welke je stoelgang bevorderen, je vetverbranding stimuleren en je langer een verzadigd gevoel geven. Dit laatste zorgt er weer voor dat je minder eet en je dus helpt bij het afvallen.

Vezels en langzame koolhydraten helpen je dus om zonder honger snel af te vallen, maar dit betekent niet dat je ze onbeperkt kunt eten. Als je te veel langzame koolhydraten eet, dan sla je ook deze op als vet.

Voedingsmiddelen waar niet tot nauwelijks koolhydraten inzitten zijn: vlees, vis, gevogelte, schaal-en schelpdieren, eieren, oliën en kaas.

 

Oorzaak 2: Te veel stress

Het grootste probleem van de werking van stresshormonen (o.a. adrenaline en cortisol) is dat ze erop gericht zijn het lichaam energie te geven om actie te ondernemen. Denk maar eens aan de prehistorie, toen de mens nog voornamelijk als jager in de natuur leefde. In die tijd kon een roofdier bijvoorbeeld een groot gevaar zijn en kon je twee dingen doen: vluchten of vechten. Beide acties kosten het lichaam veel energie. Daarvoor zijn grote hoeveelheden glucose (suiker) in het bloed nodig. In de huidige tijd leiden stressvolle situaties (in de file staan, stress op je werk) echter vaak helemaal niet tot lichamelijke actie. We hoeven immers niet meer te vechten of te vluchten. De glucose (suiker) die je lichaam dan vrij maakt, wordt dus helemaal niet gebruikt. En daarom opgeslagen, vooral in de vorm van vet en dan vooral buikvet.

Stresshormonen zoals cortisol maken je op twee manieren dik:

  1. Te veel calorieën wordt als vet op je buik opgeslagen
  2. Je hebt meer honger en vaker lekkere trek (zoetigheid).

Naast stress kan te weinig slaap en ongezond eten ook tot hoge cortisol waardes leiden. Belangrijk is dus om genoeg ontspanningsmomenten te hebben, voldoende te slapen (liefst 8 uur per dag) en voor de juiste voeding te kiezen.

Dingen die NIET helpen om je overtollige buikvet kwijt te raken:

  • Te lang, te vaak en te intensief sporten. Dit geldt ook voor cardio-training. Je lichaam ervaart dan stress en gaat als reactie hierop meer cortisol aanmaken. Dit leidt weer tot meer buikvet, zoals je hierboven hebt kunnen lezen.
  • Buikspieroefeningen doen om buikvet kwijt te raken. Er zijn nog steeds heel veel mensen die denken dat je door het doen van buikspieroefeningen een platte buik krijgt. Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dit doe je uit alle delen van je lichaam. Met buikspieroefeningen kun je wel je buikspieren verstevigen en strakker maken, maar zolang er een laag vet overheen zit, zie je daar dus niks van. Buikspieroefeningen helpen wel in het voorkomen van lage rugpijn en het verbeteren van je houding.
  • Minder vetten gaan eten. Je wordt niet per sé dik door vet te eten. Belangrijk is wel dat je de goede vetten kiest zoals vis, noten, olijfolie, avocado enz. Vetten bevatten wel meer calorieën dan koolhydraten en eiwitten, maar geven je langer een verzadigd gevoel, waardoor je minder gaat snacken tussendoor. Daarnaast bevatten voedingsmiddelen met goede vetten ook de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K. Ga je dus (goede) vetten weg laten uit je voedingspatroon, zul je ook minder van deze vitamines binnen krijgen.
Sluit Menu
error: Content is protected !!