Suiker

Suiker behoort tot de koolhydraten en zit in snoep, koek en chocolade. Dat weten we. Maar suiker is ook aanwezig in melk en fruit, in de vorm van respectievelijk melksuiker (lactose) en vruchtensuiker (fructose). En geloof het of niet, zelfs aardappelen en graanproducten bevatten suikers in de vorm van zetmeel. Daarnaast zit het in veel bewerkte producten, zoals vlees, vleeswaren, sauzen, blikgroenten en smeersels voor brood. Kortom, je komt het overal tegen.

In alle pakjes, zakjes en potjes in de supermarkt zit suiker. In ieder geval één van de suikervarianten, soms zelfs meerdere. Bovendien zijn er veel verschillende benamingen voor suiker, want niet alleen suiker wordt gebruikt om producten mee te zoeten, maar ook siroop, stroop, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en honing. 

Suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Om producten wel een zoete smaak te geven, maar geen calorieën, worden soms kunstmatig zoetstoffen toegevoegd in plaats van suiker. 

 

Samenstelling

De meeste suikers bestaan uit glucose, fructose of een mengsel daarvan. Dit geldt voor alle soorten suiker, stropen, honing, en siropen, bijvoorbeeld agavesiroop of maple syrup. Lactose (melksuiker) bestaat uit glucose en galactose. Er is geen verschil in voedingswaarde tussen al deze suikers.

Functie van suiker in producten

Suiker wordt niet alleen toegevoegd aan producten vanwege de zoete smaak, maar ook als:

  • Smaakmaker
  • Vulmiddel
  • Conserveermiddel in bijvoorbeeld jam
  • Gelvormer
  • Stabilisator
  • Kleurmiddel (karamel)
  • Structuur (koekjes)

Toegevoegde suikers zijn waarschijnlijk de meest ongezonde voedingsstoffen die we tegenwoordig in onze voeding kunnen vinden. Ondanks dat, vinden we suiker in een heel groot aantal voedingsmiddelen.

Het wordt weleens gezegd dat honing, rietsuiker, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop of agavesiroop beter voor het lichaam is dan gewone kristalsuiker omdat het natuurlijker zou zijn en er gunstige voedingsstoffen in zitten. Maar je lichaam kan geen onderscheid maken tussen alle deze soorten suiker en verwerkt ze op dezelfde manier.

Wat doet suiker met je lichaam?

  • Direct na het eten van een suikerrijk product of het drinken van bijvoorbeeld frisdrank, krijgt je een energie boost. Dit komt omdat de snelle suikers voor een enorme piek in je bloedsuikerspiegel zorgen. Toch duurt deze boost maar heel even. Na een aantal minuten krijg je weer een enorme daling van je bloedsuikerspiegel, je ervaart dit dan als een energie dip. 
  • Suiker betekent ook vetopslag. Zoals je hierboven hebt gelezen, zorgt suiker voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam, vooral op je buik. Herkenbaar?
  • Suiker verstoort de mineralenbalans in je lichaamhet maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Deze mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
  • Suiker kan leiden tot een verstoring van de balans in je darmflora en zo leiden tot overgroei van candida; een gist in je darmflora. Dit zorgt voor een verzwakking van je immuunsysteem.
  • Teveel suiker ontregelt je honger- en verzadigingsgevoel. Hierdoor voel je niet meer dat je genoeg gegeten hebt en juist extra trek krijgt in suiker (waaronder alcohol).
  • Een overmaat van suiker is de oorzaak van diabetes 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment.
  • Suiker is slecht voor je tanden. De bacteriën in je mond zetten de suikers om in zuren. Deze zuren tasten het tandglazuur aan. Als je gebit elke dag veel zuren moet verwerken, heeft het te weinig tijd om te herstellen en kunnen er gaatjes ontstaan. Je voorkomt tandbederf door elke dag niet meer dan 4 tot 7 keer iets met suiker te eten of te drinken.

Etiket

Op de verpakking zie je vrijwel nooit de naam suiker staan, maar over vaak allerlei andere benamingen. De meeste fabrikanten doen hun uiterste best om het woord suiker te vermijden. Wanneer je dus op de ingrediëntenlijst van een aantal producten kijkt, zul je niet direct alle suikers herkennen. Daarom heeft een groot aantal mensen niet eens door hoeveel suiker ze binnen krijgen. De meeste suikers zul je vinden in geproduceerd voedsel zoals sauzen, kruidenmixen, kant en klaar maaltijden, eigenlijk bijna alles wat uit een pakje komt!  De enige manier om erachter te komen met welke soort suiker je te maken hebt, is de ingrediëntenlijst lezen.

Hoe ga je hiermee om?

Vermijdt zo veel mogelijk verpakkingen waar het woord. … suiker op staat. Bijvoorbeeld melksuiker, kristalsuiker of vruchtensuiker.
Let op woorden die eindigen op ….stroop, ….siroop, ….nectar en honing. Dit is allemaal pure toegevoegde suiker.
Geef aandacht aan de woorden die eindigen op -ose.
-ose geeft aan dat er suiker in zit. Denk maar aan glucose, fructose, lactose, maltose etc.

Hieronder een aantal (schuil)namen voor suiker:

  • Agavesiroop
  • Appelsapconcentraat
  • Basterdsuiker
  • Dextrose
  • Diksap
  • Druivensuiker
  • Fructose(-stroop)
  • Fruitextract
  • Geleisuiker
  • Glucose(-stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Honing
  • Lactose
  • Invertsuiker
  • Kandij(-suiker)
  • Kokosbloesemsuiker
  • Kristalsuiker
  • Maïsmoutstroop
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Melasse(-stroop)
  • Rietsuiker
  • Rietsap
  • Sacharose
  • Siroop
  • Stroop (appelstroop, bietenstroop, schenkstroop)
  • Sucrose
  • Suiker
  • Vanillesuiker
  • Vruchtenextract
  • Vruchtenconcentraat

Tip: In de ingrediëntenlijst op een product staan de ingrediënten die zijn gebruikt bij de bereiding van het product. Dit gebeurt in afnemende volgorde van hoeveelheid: wat vooraan staat, zit er het meest inDat geldt ook voor suiker!

Natuurlijke suikers ongezond?

Je hoeft je meestal geen zorgen te maken om suikers die je vindt in groeten en fruit. Suikers komen in deze producten in kleinere hoeveelheden voor en daarnaast bevatten deze ook goede vezels en andere gezonde voedingsstoffen.

Tegenwoordig vinden we vrijwel alle geproduceerde voedingsmiddelen grote hoeveelheden suiker. Als je zeker wilt weten dat je geen toegevoegde suikers binnen krijgt, dan kun je het beste ernaar streven om zoveel mogelijk zelf te bereiden en zo min mogelijk uit een pak.

Sluit Menu
error: Content is protected !!