Wanneer kun je nu het beste beginnen met afslanken?

Om te beginnen heeft iedereen zijn of haar eigen persoonlijke afslankdoel. De één wil slechts een paar kilo kwijt om weer in zijn/haar favoriete jeans te passen, de ander moet afvallen vanwege gezondheidsredenen. Verschillende redenen, maar allemaal met als eindresultaat een slanker lichaam. Wanneer kun je dan het beste beginnen met afslanken?

Het is allereerst belangrijk om een realistisch doel te stellen dat haalbaar is. Niet-realistische doelen leiden alleen maar tot frustratie en teleurstelling. Een haalbaar doel wordt niet alleen bepaald door het aantal kilo’s dat je wilt afvallen, maar ook binnen welke termijn je deze kilo’s kwijt wilt raken. Zo is 20 kilo in een maand afvallen niet alleen onrealistisch, maar ook zeer ongezond. Daarnaast helpt een haalbaar afslankdoel om gemotiveerd te blijven.

Een manier om je te helpen een realistisch afslank doel te stellen is de zogenaamde SMART-methode. 

De letters van SMART staan voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Een voorbeeld van een SMART doelstelling zou kunnen zijn:

“Ik wil 10 kilo afvallen in 3 maanden door meer te bewegen en door gezonder te gaan eten”

Specifiek 

Meetbaar  

Acceptabel  

Realistisch  

Tijdsgebonden

Het is specifiek, namelijk je wilt afvallen door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten.

Het is meetbaar omdat je middels wegen kan bepalen of je 10 kilo bent afgevallen.

Is het doel acceptabel voor jezelf? Wil je de tijd, moeite en geld investeren?

Met een gezond gewichtsverlies van 0.5 – 1 kilo per week is dit zeker realistisch

Je hebt de periode waarin je je doel wilt behalen bepaalt, namelijk 3 maanden

 

Je Body Mass Index (BMI) kan als een goede graadmeter dienen om te bepalen of je overgewicht hebt. Deze bepaal je door je gewicht in kilogram te delen door je lichaamslengte in meters in het kwadraat.

BMI tot 18.5              ondergewicht

BMI 18.5 – 24.9         gezond gewicht

BMI 25 – 29.9            overgewicht

BMI > 30                   obesitas

Daarnaast is het ook belangrijk om jezelf de vraag te stellen, hoe je wilt gaan afvallen. Wil je dit gaan doen door minder te gaan eten, gezonder te gaan eten? Of toch meer bewegen en/of een specifiek dieet volgen? Welke aanpak je ook kiest dit bepaalt mede het succes. Het moet namelijk iets zijn dat bij je past.

Ook is afvallen geen tijdelijk “iets”. Uiteindelijk moet het leiden tot een verandering van je leefstijl. Dit kan zijn dat je kleinere hoeveelheden gaat eten of dat je meer verantwoord gaat eten. Het beste is om dit te combineren met meer bewegen. Dit alles om het bekende jojo-effect te voorkomen.

Tips die je kunnen helpen bij een blijvende leefstijlverandering zijn bijvoorbeeld:

  • Schrijf op wat de verandering in nieuwe leefstijl je gaat opleveren.
  • Bedenk welke moeilijkheden je leefstijlverandering in de weg kunnen gaan staan en bedenk ook hoe je deze kan overwinnen.
  • Leg de lat niet te hoog c.q. stel een realistisch doel. Kleine stapjes werken beter dan grote.
  • Geef jezelf de tijd om nieuwe gewoonten eigen te maken.
  • Breng je omgeving op de hoogte van je voorgenomen afvalplan/leefstijlverandering en vraag om je te stimuleren en je bij te staan.
  • Laat je inspireren door anderen die een soortgelijk doel al hebben gehaald.

Heb je eenmaal besloten om te gaan afvallen? Begin dan meteen! Er is altijd wel een reden om nog even te wachten, bijvoorbeeld een feestje, je verjaardag etc. Het juiste moment om te beginnen met afvallen bestaat dus niet. Wanneer je wilt gaan afslanken, begin dan gewoon! Uiteraard wil ik je graag helpen in het stellen van jouw persoonlijke afslankdoel.

SlimFoodz® biedt je coaching en begeleiding bij het behalen van jouw persoonlijke afslankdoel.

Sluit Menu
error: Content is protected !!